SÝRIA ODMIETLA RUSKÝ NÁVRH NOVEJ ÚSTAVY. SÝRČANIA ODMIETAJÚ BALKANIZOVANIE SVOJEJ KRAJINY

1294
Znak Sýrskej arabskej republiky, zdroj: wikipedia

Ako sa očakávalo, Sýrska arabská republika odmietla ruský návrh novej ústavy pre Sýriu, ktorá počítala s autonómiou niektorých etnických komunít v krajine, vrátane kurdských oblastí.

Podľa Al Masdar, sýrsky vyslanec pri OSN a sýrsky zástupca pri mierových rozhovoroch v Astane Dr. Basar Jaafari povedal:

“Je absolútne neprijateľné, aby skupina ľudí rozhodla o vytvorení malého satelitného štátu a nazývala to federalizmom.”

Vyjadrenie je v súlade s predchádzajúcim sýrskym stanoviskom. Sýria nemá žiadny dôvod rozdeľovať, nieto “balkanizovať” svoj národ, v neposlednom rade preto, že práve teraz vyhráva vojnu, vojnu proti rôznym islamistickým silám, ktoré sa snažia zničiť sekulárny princíp Sýrie.

Prevažná väčšina sýrskeho obyvateľstva nemá pocit, že je potrebné obetovať všetky aspekty súčasnej ústavy, ktorá slúžila krajine dobre, chránila menšiny a nediskriminuje žiadne etnické skupiny, vrátane sýrskych Kurdov.

V rozhovore pre The Duran, sýrsky politický komentátor Afra Dagher zhrnul sýrsky pohľad na návrh novej ústavy nasledujúcim spôsobom:

“Po prvé, Sýria je suverénna krajina. Je neprijateľné mať ústavu, ktorá bola napísaná inou krajinou, aj keď je táto krajina naším spojencom. Skutoční Sýrčania sa obetúvajú od roku 2011 proti silám tzv. “Arabskej jari”, za jednotu a zvrchovanosť Sýrie proti zradcom, ozbrojeným žoldnierom, ktorí sledujú západnú agendu balkanizovania Sýrie. To je evidentné, nakoľko táto agenda nahradila vlajku nezávislej Sýrie francúzskou mandátnou vlajkou, po boku s vlajkou Islamského štátu.

Takže Sýrčania a len Sýrčania sú poverení rozhodovať o svojej ústave, žiadna iná krajina, predovšetkým nie zradní “rebeli”. Okrem toho, je primárnym izraelským cieľom zničiť silu našej Sýrskej arabskej armády a naše ozbrojené sily. Jedná sa o rovnaký cieľ ako majú opoziční bojovníci, ktoré v mnohých prípadoch udržiavali vzťahy s izraelskými okupantmi”.

K nástupu vlády sýrskej strany Baas v roku 1970 a jej odkazu pre dnešných Sýrčanov, Dagher dodal:

“No, prezident Hafez al-Assad bol železným vodcom v regióne, obklopenom susedmi akými je Turecko, Izrael – kráľ agentov západu, rovnako ako Jordánsko a arabské štáty Perzského zálivu atď. Prísny a železný vodca je v takomto prípade najlepší. Jeho Nápravné hnutie a tiež skutočná revolúcia v marci 1963 boli proti kapitalizmu a imperializmu. Bolo to obdobie budovania Sýrie, stavania univerzít a verejných nemocníc, takmer zadarmo. Cieľom bolo vychovať vzdelanú generáciu, nie wahábistický štát.

Zatiaľ čo tzv. “Arabská jar” bola určená k zničeniu krajiny a jej obyvateľov, hnutie malo organizovať ľudí v demokratických inštitúciách, aby vyjadrili svoj názor na to, ako vybudovať silnú Sýriu. Taktiež bolo určené k vylepšeniu našej ekonomiky a politického života v zjednotenom silnom národe. Nehovorím, že sýrska vláda je perfektná, každá krajina má korupciu, ale tí samovražední atentátnici podporovaní zaostalými krajinami ako je Saudská Arábia a podporovaní sionistickým okupačným Izraelom, iste toto nenapraví.

Veríme našej sekulárnej vláde a veríme v jej múdrosť a ideológiu, ale tí, ktorí zorganizovali túto vojnu, nechcú aby mali Sýrčania silného vodcu a tak veľkú armádu”.

Baasovským dedičstvom pre Sýriu bol aj pokrok, modernosť, tolerancia, rovnosť práv množstva náboženských skupín a práv pre sýrske ženy. Takzvaná ozbrojená opozícia, teroristi, by vrátili Sýriu o stáročia do minulosti.

Návrh novej ústavy predložilo Rusko aj sýrskej opozícii. Podľa slov predsedu ruskej delegácie v Astane, Alexandra Lavrenťjeva, predložilo Rusko návrh len preto, že “chce zrýchliť mierový proces a pridať mu akýsi dodatočný stimul a impulz, žiadnym spôsobom sa nemieša do samotného procesu prerokúvania a prijatia ústavy.”

ZDROJtheduran.com
ROZHĽADY
Globálnym civilizačným procesom, predovšetkým geopolitike, ekonomickej nerovnosti, vojenským intervenciám a dopadom západnej mocenskej hemisféry na zvyšok sveta sa venujem posledných 15 rokov. V rámci kapacít príležitostne prekladám články a videá, s dôrazom na historický kontext a kultúrno-spoločenské i environmentálne súvislosti. Som otec, dobrodruh, kultúrny antropológ, ktorý miluje svoju domovinu, ctí históriu, tradície a prírodnú krajinu, ktoré pomáha chrániť a zachovávať, odmietajúci politické či náboženské ideológie. Nadovšetko si ctím humanitu, mier, spravodlivosť a pravdu a tieto kvality sa snažím žiť a aj vnášať do sveta, ktorý spoluvytváram.